Wat is het verschil tussen de kinderopvang en de peuterschool?

Het verschil tussen kinderopvang en peuterschool is dat de KDV hele dagopvang aanbiedt en de peuterschool maar een dagdeel. Wij bij de Rotterdamse Peuterschool zijn er om de peuter voor te bereiden op de basisschool. Wij volgen een Voor- en vroegschools educatief (VVE)-programma waarmee peuters spelenderwijs leren en aansluiten op de leerdoelen van de basisschool. Ook vinden wij ouderbetrokkenheid erg belangrijk. Dit is terug te zien in de ouder- kindactiviteiten, inloop en ouderworkshops.

Kan ik een rondleiding krijgen voor ik mijn peuter inschrijf?

Dat is mogelijk! Meld je aan voor een rondleiding via de website.
De locatie neemt binnen 3-5 werkdagen contact met je op om een afspraak voor een rondleiding in te plannen.

Hoe kan ik mijn peuter inschrijven?

Via de website kun je je peuter inschrijven voor één van onze peuterscholen:
– Kies de juiste locatie(s)
– Kies de gewenste startdatum
– Kies het gewenste aantal dagdelen

De pedagogisch medewerker of locatiemanager van de peuterschool kan je ook helpen met inschrijven. Ga hiervoor langs bij de peuterschool van je keuze.

Telefonisch inschrijven kan ook. Je kunt hiervoor bellen met onze afdeling Klantadvies via 010- 42 55 392

Ik wil graag alleen de ochtenden of middagen afnemen, kan dat?

Bijna alle locaties van Peuter&Co werken met een vaste combinatie van dagdelen. Deze combinaties bestaan altijd uit ochtenden en middagen. Er kan niet worden afgeweken van deze vaste combinatie van dagdelen.

Wanneer kan mijn peuter komen spelen?

Afdeling Klantadvies & Planning neemt contact met je op wanneer je peuter aan de beurt is. Wij kunnen helaas geen uitspraak doen over de wachtlijst en wachtduur.

Kan mijn peuter met voorrang geplaatst worden?

Als je je kind aanmeldt voor de peuterschool bij Peuter&Co kan het helaas voorkomen dat er een wachtlijst is voor de locatie die je gekozen hebt. Hieronder kun je lezen welke voorrangsregels wij hanteren bij het toekennen van een plaats.

De gemeente Rotterdam investeert graag in de ontwikkeling van kinderen die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. Het consultatiebureau (CJG) bepaalt of kinderen die deze extra ondersteuning nodig hebben hiervoor een ‘indicatie Extra spelen en leren’ krijgen.

Is er een kennismaking voordat mijn peuter start?

Nadat je de overeenkomst hebt getekend en de plaatsing definitief is, nodigt de peuterschool je uit voor een welkomstgesprek op de peuterschool. Tijdens het welkomstgesprek maakt de pedagogisch medewerker van je peuter uitgebreid kennis met jou en je peuter en bespreekt zij de wenperiode van je peuter.

Hoe is de verzorging op de groep?

Peuters nemen hun eigen fruit en luiers mee naar de peuterschool. Ook is het handig om een extra setje kleding op de peuterschool achter te laten. Tijdens het welkomstgesprek verteld de pedagogisch medewerker van je peuter hier meer over.

Ik heb nog geen ouderapp, hoe kan ik deze downloaden?

We informeren ouders zoveel mogelijk via de Ouderapp. Deze Ouderapp van Konnect is te downloaden via de appstore. Je e-mailadres dat bij ons bekend is gebruik je als gebruikersnaam. Voor het aanvragen van een wachtwoord kun je drukken op ‘wachtwoord vergeten’.

Mag ik een dag omruilen zodat mijn peuter een keer op een andere dag naar de peuterschool gaat?

Bij Peuter&Co werken wij met vaste groepsindelingen en het is daarom niet mogelijk om dagen om te ruilen.

Ik wil ruilen van dag, groep of locatie, kan dit?

Een wijziging kun je aanvragen via de locatie waar je peuter nu naar de peuterschool gaat of via onze afdeling Klantadvies. Een aanvraag is geen garantie voor een wijziging. Onze afdeling Klantadvies & Planning zal bekijken of er plaats is op de aangevraagde dag, groep of locatie.

Mijn factuur is omhoog gegaan, hoe kan dit?

Dit komt waarschijnlijk omdat je peuter een extra dagdeel naar de peuterschool komt. Veel peuters komen nadat ze 3 jaar zijn geworden een 3e dagdeel naar de peuterschool. Is dit niet het geval, neem dan contact op met onze afdeling Klantadvies, zij helpen je graag verder.

Waarom moet ik in de vakanties doorbetalen voor de peuterschool?

Je peuter komt in totaal 40 weken per schooljaar naar de peuterschool. We verdelen deze kosten over 12 maanden. Dit zorgt ervoor dat de kinderopvangtoeslag tijdens de vakantieperiodes niet stopgezet hoeft te worden. Je hoeft tijdens de vakanties dus geen aanpassing te doen bij de Belastingdienst.
Ontvang je geen kinderopvangtoeslag? Dan sturen we in juli en augustus geen facturen en verdelen we de kosten over 10 maanden.

Waarom ontvang ik een factuur terwijl mijn kind nog niet is begonnen op de peuterschool?

We versturen de facturen vooraf, aan het begin van elke maand. Je ontvangt de eerste factuur aan het begin van de maand waarop je peuter start op de peuterschool.

Wanneer heb ik recht op kinderopvangtoeslag en wanneer betaalt de gemeente mee?

Wanneer je werkt of studeert kun je kinderopvangtoeslag krijgen voor peuteropvang. Dit maakt peuteropvang vaak betaalbaar, met een kleine eigen bijdrage afhankelijk van het inkomen. Kinderopvangtoeslag kun je aanvragen via www.toeslagen.nl. Als je geen recht hebt op kinderopvangtoeslag kun je gebruikmaken van een subsidie vanuit de gemeente. Hierdoor betaal je nooit het volle tarief, maar altijd een ouderbijdrage. De ouderbijdrage wordt bepaald aan de hand van je inkomen. Via de button ‘bereken kosten’ op onze website is de ouderbijdrage te berekenen.