Indicatie Extra spelen en leren

De gemeente Rotterdam investeert graag in de ontwikkeling van kinderen die dit extra kunnen gebruiken. Daarvoor bepaalt het consultatiebureau (CJG) of kinderen een indicatie Extra spelen en leren krijgen.

Bij de afspraken met 14 en 24 maanden op het consultatiebureau (CJG) kijkt de arts of verpleegkundige of een kind een indicatie Extra spelen en leren moet krijgen. Dat is in ieder geval zo als de taal thuis niet de Nederlandse taal is én het opleidingsniveau van de ouder die de meeste zorgtaken uitvoert, mbo 4 of lager is.
Ook wanneer de ouder die met de dagelijkse zorg belast is, een opleidingsniveau van maximaal mbo 1, lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of kaderberoepsgerichte leerweg heeft komt een peuter in aanmerking voor Extra spelen en leren.
En wanneer de CJG-professional een achterstand bij de peuter heeft gezien.

Een kind met een indicatie Extra spelen en leren krijgt vanaf de leeftijd van 2 jaar naast de 8 uur waarvoor betaald moet worden, nog 8 uur extra opvang in een peuteropvang. Omdat de gemeente Rotterdam deze uren betaalt, zijn ze voor ouders gratis.

VOORRANGREGELS

Met ingang van 1 maart 2016 zijn door de Gemeente Rotterdam voorrangsregels voor plaatsing van nieuwe peuters ingevoerd als er sprake is van een wachtlijst:

1. Rotterdamse peuters met een indicatie Extra spelen en leren (nieuw of van de wachtlijst) met een broertje of zusje op de school die verbonden is aan de voorschoolse voorziening.
2. Rotterdamse peuters die geen indicatie Extra spelen en leren hebben (nieuw of van de wachtlijst) met een broertje of zusje op de school die verbonden is aan de voorschoolse voorziening.
3. Rotterdamse peuters met een indicatie Extra spelen en leren van de wachtlijst.
4. Rotterdamse peuters die geen indicatie Extra spelen en leren hebben van de wachtlijst.
5. Rotterdamse peuters met een indicatie Extra spelen en leren: nieuwe aanmeldingen.
6. Rotterdamse peuters die geen indicatie Extra spelen en leren hebben: nieuwe aanmeldingen.
7. Rotterdamse peuters die geen indicatie Extra spelen en leren hebben en voor wie extra uren bovenop de basisvoorziening worden aangevraagd.
8. Niet-Rotterdamse peuters (alleen bij recht op kinderopvangtoeslag).